• Start

  • Blogg

  • Kom igång

  • Riktlinjer

  • Komponenter

  • Changelog

  • Tillgänglighet

  • Statistik

  • Inställningar

Blogg

Blogg

​
​

Inga resultat hittade, prova med andra sökvillkor.

All

Från frustration till funktion – tåget i realtid
SJ på STHLM Xperience Conference
Silver i Svenska Designpriset
Få inblick i SJs designsystem
Välkommen till nya SJ Design!

SJ på STHLM Xperience Conference

SJ på STHLM Xperience Conference

Uppdaterad 2025-03-25

Sanni Nyström
SJ på STHLM Xperience Conference

Vi var på STHLM Xperience Conference den 14 november och berättade om förbättringar som vi gjort för användarupplevelsen under trafikstörningar.

Personlig kommunikation

Vi har skapat en mer personlig kommunikation genom att förflytta oss från att fokusera på tåget till att fokusera på vad som hänt med resenärens resa. I stället för att inleda kommunikationen med information om tågnummer och bokningsnummer, inleder vi nu med vilken slutdestinationen är och resans datum. När vi kan, bokar vi även om våra resenärer till en ny resa, för ett mer personligt kundomhändertagande.

Exempel på inledning på våra sms förut

Hej! Din resa med tåg 544 2024-11-14 (FCUBRB7B) har en ny tidtabell på grund av banarbete. Du hittar tågets nya tidtabell på trafikinfo.sj.se

Exempel på hur vi skriver inledningen idag

Hej Beatrice! Din resa till Göteborg Central den 14 november har tyvärr fått en ny avgångstid på grund av banarbete. Ny tid för din resa: kl 11:30-14:22

Hur vi gjort kommunikationen personligare

  • Istället för att inleda med tågnummer inleder vi med slutstationen på resenärens resa
  • Istället för säga att tåget har en ny tidtabell berättar vi den nya tiden för resan
  • Bonus, om resan inte går att genomföra och vi hittar en liknande resa så bokar vi om våra resenärer åt dem

Linjera gränssnitt och information

Vi har förbättrat gränssnittet i både interna och externa kanaler för att linjera information och upplevelser. Vi har skapat mer detaljerade varianter och kan nu i externa kanaler visa olika kommunikation beroende på om tåget är försenat, inställt, ombokat av SJ och så vidare.

Samarbete

Vi gav exempel på hur vi har jobbat för att uppnå dessa förbättringar och vikten av att samarbeta mellan olika roller, både inom teamet men även med andra team.

Vill du veta mer?

Sanni Nyström

Produktdesigner

Isabelle Eurenius

UX-skribent