Onboarding

Här har vi samlat exempel på hur vi vill att onboarding ska upplevas i våra digitala produkter och tjänster.

Exempel 1

Användaren uppmuntras att godkänna alla cookies oavsett vilken sida användaren besöker.

Dialogrutan "Vi använder cookies" i en bottom sheet.

Exempel 2

Användaren uppmuntras att välja språk oavsett vilken sida användaren besöker.

Språkväljare med svenska och engelska i ett bottom sheet.

Exempel 3

Användaren uppmuntras att logga in där det finns en klar fördel att logga in.

Logga in-knapp på startsidan.

Logga in-knapp på startsidan.

Logga in-knapp på Sök resa-sidan i köpflödet.

Logga in-knapp på Sök resa-sidan i köpflödet.

Logga in-dialog på Sök resa-sidan i köpflödet.

Logga in-dialog på Sök resa-sidan i köpflödet.

Logga in-knapp på Dina resor-sidan.

Logga in-knapp på Dina resor-sidan.

Logga in-knapp på Konto-sidan.

Logga in-knapp på Konto-sidan.

Exempel 4

Användaren uppmuntras att aktivera platstjänster, pushnotiser och liknande.

Användaren uppmuntras att aktivera platstjänster, pushnotiser och liknande.

Exempel 5

Användaren blir upplyst om att vissa produkter och tjänster än så länge bara fungerar i native-apparna.

Användaren blir upplyst om att vissa produkter och tjänster än så länge bara fungerar i native-apparna.

Exempel 6

Användaren uppmuntras att tycka till om våra produkter och tjänster.

Användaren uppmuntras att tycka till om våra produkter och tjänster.

Exempel 7

Användaren uppmuntras att lägga till SJ på hemskärmen.

Användaren uppmuntras att lägga till SJ på hemskärmen

Exempel 8

Användaren uppmuntras att använda en redan installerad native-app.

Användaren uppmuntras att använda en redan installerad native-app.

Exempel 9

Användaren blir upplyst om native-appens viktigaste/nya funktioner vid första användningen eller efter en uppdatering.

Användaren blir upplyst om native-appens viktigaste/nya funktioner vid första användningen eller efter en uppdatering.