Tillgänglighet
På SJ vill vi skapa digitala upplevelser som är tillgängliga och lätta att använda för alla användare – med eller utan funktionsnedsättningar och med varierande förmågor.
Från och med den 28 juni 2025 omfattas vi av den nya lagen om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster. Att inte vara tillgänglig efter det datumet kan få stora ekonomiska konsekvenser för SJ som företag.
Men vi gör detta inte bara för att det är ett lagkrav, utan för att tillgänglighet är en självklar del av SJs varumärke och digitala identitet. En betydande andel av befolkningen har en permanent funktionsnedsättning, och många fler kommer att få en eller flera funktionsnedsättningar när de blir äldre. Genom att göra SJ tillgängligt tar vi hand om våra kunder och ser till att alla ska kunna resa med tåg i Sverige.
Grunden för vårt tillgänglighetsarbete är de internationella riktlinjerna WCAG 2.2 och standarden EN 301 549. Men vi vet att tillgänglighet går utöver riktlinjer och kod. Genom att använda inkluderande designmetoder och genom att ta hand om potentiella tillgänglighetsproblem i varje steg i processen ser vi till att våra kanaler fungerar för så många användare som möjligt.
Vårt designsystem är en av de viktigaste beståndsdelarna i SJs tillgänglighetsarbete. I designsystemet har vi beskrivit hur vi vill ta hänsyn till människors varierande förmågor när vi designar våra tjänster. Här finns också tydliga riktlinjer för hur vi ska använda färger, bilder, kontraster och felhantering på tillgängliga sätt.
De kodade React-komponenterna i designsystemet är byggda med stort fokus på tillgänglighet. Det innebär bland annat att:
Kontakta Hanna Fredholm så åtgärdar vi problemet så snart vi kan!