Rörelse är en bärande del av SJs digitala upplevelse. Både utifrån ett övergripande perspektiv: vi designar för människor i rörelse och för att sätta människor i rörelse, men också utifrån våra UX-principer, vi tänker flöden och är inkännande och dynamiska i tempo och känsloläge.
Rätt använt kan animation, tillsammans med ljud och vibration, addera det lilla extra till kundupplevelsen. Animation kan förstärka och stötta vår ambition i användarupplevelsen, men det får aldrig ta över eller finnas där bara för sakens skull; målet är fortfarande målet.
Animation används för att förstärka en önskad interaktion eller handling.
Animation används för att guida och driva flödet framåt för användaren.
Animation används för att skapa en känsla av kontroll och överblick i ett flöde och tydligt visa vad som händer mellan en interaktion till en annan.
Animation används för att bekräfta/förstärka användarens val eller interaktion.
En bra animation är aldrig statisk eller linjär. Den har fysik, acceleration, spänst eller puls.
Animationer speglar känslolägen och sinnesstämningar. En stressad situation kräver lugn, konsistens och tydlighet i animationer medan en mer avslappnad situation kan ge utrymme för mer lekfull animation eller rörelse.
Animationer som loopar eller spelar ska alltid kunna pausas eller stängas av. Tänk på att överdriven, för snabb eller för oregelbundna rörelser kan skapa stress och förvirring, snarare än engagemang och intresse.